Tror jag funnit det rätta gymnasiet i allafall.

Hej hopp

nu är det snart skola igen, har iallafall bestämt (näästan) vilket gymnasium jag ska börja på.
NTI gymnasiet, så nu vet ni det. Jag menar, jag har inga andra val, eller planer.
Blir bara förvirrad. Funderade på att ta datorteknik typ, allså EC (elprogrammet med inriktning datorteknik) men nu undrar jag om jag var hög eller sådär, för jag vet inte hur jag alls tänkte när jag sa det till morsan.
Jag vill ju inte gå EC, utan nej det ska vara, medieprogrammet ffs.

"Att själv skapa en film, logotyp, skriva texter, designa en webbplats för en hel trycksak ger stor tillfredsställelse. Här får du under tre år de kunskaper som krävs för att söka vidare till arbete eller utbildning inom design, journalistik, massmedia, multimedia, webb och trycksaker. Du har även möjlighet att läsa ämnen som ger dig särskild behörighet.

Genom att arbeta med verklighetsanknutna produktioner får du träna din kreativitet, hitta nya lösningar, finna det oväntade och unika. Bland dina lärare finns branschfolk från media"

1. Rörlig bild. Du får studera rörliga bilder såväl teoretiskt som praktiskt. Dit hör områden som film, webb och multimedia. Du lär dig skapa, planera, spela in och efterarbeta en produktion. Du får prova olika yrkesfunktioner inom rörlig bild som manus, dramaturgi, foto, regi, scenografi, produktionsledning, ljudteknik, redigering och mixning. En viktig del i kursen är att lära sig skriva manus för radio-, film- och TV-produktioner - såväl dramatiska som journalistiska texter. I och med den digitala revolutionen har gränserna mellan rörlig bild och multimedia blivit flytande. Vi vet att det inför kommande högskolestudier och yrkesliv är viktigt att du förstår båda.

2. Grafisk kommunikation ger dig goda kunskaper i alltifrån trycksaker till spelutveckling. Du lär dig den grafiska arbetsgången som helhet, från idé till färdig produkt, med grafisk formgivning samt bild- och texthantering. Du lär dig utveckla känslan för hur innehåll och form skall avvägas för att uppnå effekt. Du får kunskaper i produktionsplanering och ekonomi samt utvecklar samarbetsförmåga, ansvarstagande och självständighet i arbetet med grafiska produkter. Inriktningen ger dig också en god grund
att stå på om du vill fortsätta inom webb och multimedia.

3. Textkommunikation I kursen Textkommunikation får du lära dig skriva journalistiska texter såväl som reklam- och informationstexter. Du får även prova på att skriva noveller på ett nytt sätt, samt manus för film, tv och radio. Vi arbetar med hela arbetsgången från idé till färdig produkt och du lär dig lite grafisk formgivning längs vägen. Utbildningen ger dig bra plattform för framtida yrkesval inom media, men den ger dig också en möjlighet att utvecklas i ditt personliga skrivande.
här har jag lite problem, rörlig produktion eller grafisk kommunikation. Åja, det löser sig.

 


 

 


Kommentarer
Postat av: Sparv

Mja, dessutom om det blir fel kan man ju alltid byta, det är inte så att man dör om det blir fel. Våga byta!

Dessutom behöver inte hela ens livs öde bestämmas när man e 16/17 (ditt fall)

Gör något du vill göra!

2010-01-08 @ 00:45:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0